lördag, november 08, 2008

sidea.se/emanuel ger bra råd och jag kommenterar

Jag hittade Emmanuel's blog av en tillfällighet. Läste och bläddrade vidare och hittade Mitt bästa investeringstips just nu! Publicerat 27 October 2008, 19:24

sidea.se/emanuel: "STOCKHOLM. En del vänner, som till vardags struntar i ekonomi, har frågat mig om det ekonomiska läget och vad man ska göra för att inte förlora pengar när allt är i kris. Policyn för ekonomijournalister är att man inte får ge rådgivning, men jag göra ett undantag för Er läsare.

Helge: Ekonomijournalister har troligen inga goda råd i dagsläget. Eller vad tror ni?

Jag äger inga aktier, har inga lån (minns Göran Persson: “Den som är satt i skuld är icke fri”) eller på något sätt känner mig förankrad för att kunna påverkas av det ekonomiska läget, mot bakgrund av detta tänkte jag mig på att ge mitt bästa investeringsråd med bara sex ord. Gör detta: Köp och läs böcker!

Helge: Köp och läs böcker är ett bra förslag. Det kan även vara klokt att köpa hållbart hantverk och design som håller värde genom tiderna. Finanskriser kommer och går, men en vackrare vardag behöver inte kosta skjortan.

Inget slår en bra bok. Lägg vantarna på så många du kan, investera och köp för att äga och läsa. Handla urskillningslöst och odla en obegränsad vishet för inga pengar alls. Åratals av nedlagt arbete och insamlad kunskap kan du förvärva för under två hundra kronor. Köpläge! Ett investeringsråd som håller och har hållit i hundra år, minst.

Helge: Kunskap är makt som hjälper över tuffa tider.

Förvärvstempot är upp till dig själv. Mitt bibliotek vuxit i hygglig fart senaste veckorna. En bok om dagen är ett gott tempo. Vilka böcker jag uppskattat senaste tiden skall jag återkomma till."

Helge: Varva ner, tänk! Det kan vara klok krishantering.

Inga kommentarer: