onsdag, december 03, 2008

Lönar det sig att blogga?

Jag har bestämt mig att jag bloggar på svenska här. Följer med distributiv media i Stockholm. Man kan lära sig intressanta saker på Internet.

Det går inte att kontrollera vad som händer på Internet med det kan vara klokt att ha egna inlägg och inte bara vara beroende av vad andra skriver om oss.

Man kan använda bloggar för att bygga en story om våra produkter och tjänster.

Blogosfären är inte mera ett begränsat beteende på Internet. I Sverige bloggar 350 000 personer. 1 900 000 personer läser bloggar kontinuerligt

Jag har bloggat i många år men nu känns det att bloggar håller på att bli viktiga inom företagsvärlden.

Först började jag nästan privat och skrev till en början mest för mig själv tills jag märkte att jag sporadiska läsare.

Här är jag är inte privat längre. Det finns massor av information som jag har skrivit. Framtiden betyder därtill att vi inom KK-Net kommer ösa på med video och podcasts. Vi har testat sedan 2004, men lustigt nog kommer vi ut på riktigt först nästa år.


Fortfarande är väldigt lite företag och hantverkare berättar om sina sina produkter än så länge. Jag trodde att designare och hantverkare skulle nappa på bloggandet, Twitter och Jaiku mycket tidigare.

  • Vad skrämmer?
  • I storföretag är det cheferna som är rädda
  • Varför är bloggar fortfarande så utmanande?
Här kan var och en prata om mitt eget perspektiv. Man kan också lära sig att vi lever i en verklighet som inte förstås av alla. Då jag började trodde jag att skriverierna kunde leda till starka reaktioner, men inte har jag hamnat illa ut.
  • rädsla inom ett stort företag
  • branscher som är bespottade har tagit steget ut (energi, bilar osv)
  • öppna företag som river hål i väggarna vinner på längden
  • vi bemöter kundernas kommentarer; även negativa kommentarer
  • företag vill prata om kontroll men borde tänka mera om ökad öppenhet
  • storföretag är rädda om att tappa kontroll
  • vi har ingen kontroll det är ett faktum
  • vi bör lära oss att bemöta kundernas önskemål, kommentarer och krav på förändring
  • det är en lång resa, jag har hållit på länge, men känns att detta är bara början
  • den stora muren som företag bygger för att låsa in sig bör rivas ner
  • bloggar har man mot allmänheten

Inga kommentarer: