tisdag, februari 03, 2009

Digitala Affärer » Blog Archive » I lågkonjunkturen prövas gratistrenden på allvar

Digitala Affärer » Blog Archive » I lågkonjunkturen prövas gratistrenden på allvar: "I lågkonjunkturen prövas gratistrenden på allvar | februari 2nd, 2009 av Magnus Höij

I veckan kommer Chris Anderson, Wireds chefredaktör och mannen bakom begreppet “Long Tail” och “Free”, till Sverige och Malmö.

Internetworld är givetvis på plats och bevakar - detta kan bli en av de stora snackisarna under inte bara den här veckan utan hela våren.

Inför denna händelse pågår just nu en blogg-stafett, där ett antal bloggare ger sin syn på Free-trenden. Alla har inte skrivit ännu, men jag vågar mig på en sammanfattning redan nu:

a) Produkter och tjänster som levereras digitalt kommer att pressas nedåt i pris - till slut så lågt att det inte går att mäta.

b) Gratis-trenden påverkar medierna i synnerhet.

c) Gratis-trenden kommer att slå igenom stort i många andra branscher och tvinga oss att tänka om radikalt.

Jag är inte övertygad om att varken a) b) eller c) stämmer.

Argumenten är framför allt så här. I en högkonjunktur går det att hitta alternativa finansieringsvägar för en kärnprodukt som egentligen står för det största värdet."
Skicka en kommentar