Men för att mobilreklam skall fungera får den inte upplevas påträngande, säger Mikael Rönnblad på Elisa.
Nätreklamen har redan tagit ordentligt fart och till exempel Google gör stora vinster på att sälja annonsutrymme i anslutning till sina tjänster.
Reklamvolymens förändring:
- Dagstidningar – växer med några procent
- Gratistidningar – liten tillväxt
- Tidskrifter – växer med c. 10 procent
- TV – mycket liten tillväxt
- Radio – växer över tio procent
- Internet – växer med 50 %
- E-post – växer med 60 %
- Mobiltelefon – växer nästan 50 %
- Film – relativt liten tillväxt
- Direktreklam – växer över 25 %
I år tar många företag för första gången in mobilen i sina reklamkampanjer. Intresset växer och nya byråer dyker upp som specialiseras sig på mobilreklam.
Mobilreklam anses fungera bäst i kombination med annonsering i andra kanaler som tv och tidningar.
Källa: HBL
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar