fredag, september 22, 2006

Tidningen Papper Urbaniserar oss

Jag fick tag på tidningen Pappers på Itäkeskus - som det heter på Finlandssvenska - och läste med förskräckelse att allt från Lovisa till Ingå och Kimitio kommer att urbaniseras med hjälp av den svenskspråkiga gratistidningen. Snart dricker vi café latte på Starbucks här i Lovisa och köper iPods på Apple Store i Ekenäs. Det är en fasansfull framtid för våra små och slumrande sovstäder. I värsta fall byggs den planerade Sibbo-metron ända till Wirby i Strömfors. Utveckling, mode, lifestyle, design och fint uppförande kommer snart att fördärva vår lantliga vardag. Smile! Passar mig.

Egentligen tycker jag om Pappers som tidning. Idén är bra och den har ju redan funnits ut på marknaden en tid. Ett år, minns jag. I Papper tidningen behöver jag inte läsa om kommunalpolitik, kommunsammanslagningar, val av stadschef för Borgå, eller hur Helsingfors rövar delar av Sibbo, eller hur Östra Nyland inbakas i Nyland, utan får en inblick i Ankdammens ytligare dimensioner. Calle Haglund skrev så här: "Här är vi. Vi har kommit för att urbanisera Kimito, Lovisa och Ingå. Popkulturen tar över då den urbana gratistidningen har landstigit i din hemkommun."

Det vill säga, tidningen är redan här. Låt mig berätta om en bild jag tyckte som har en tydlig relation till Nylands Design Craft. På Papper sidan 8 presenteras MODE med hjälp av en snärtig modell, Malin af Björksten; Stil, Linda Salo & Karin Lindroos; Foto, Karin Lindroos. Modellen är klädd i importkläder, inte ännu Nyländsk Design Craft, men det som gjorde bilden intressant och fick mig att skriva om Pappers inmarsch till bondvischan var stilen. Om jag vore ung, vacker, kvinna och blondin, skulle jag klä mig som Malin af Björksten. Ni som känner mig, vet att allt detta är önsketänkande och fantasier.

Jag nappade på ”Foto: Karin Lindroos” och längre fram i tidningen såg jag att hon även figurerar som skribent och är från Karis. Detta betyder att Pappers redaktörerna inte enbart bor i stadsdelen Eira och bara färdas med segelbåt till Hangö regattan. Jag förstod att Pappers inte bara skriver om Helsingfors och är utstuderat elitistisk, utan delar av redaktionen kommer från landsbygden; Karis! Gunvor och Ylva, kanske ni känner Karin Lindroos. Hon är troligen bosatt i Karis, är redaktör på Papper, telefon 040 047 7035 och hennes e-post: karin@papper.fi

Det vore ju praktiskt och ändamålsenligt att diskutera med Papper om öppning av den nya Nylands Design Craft butiken i Borgå. Kanske ni även kunde bjuda in Karin Lindroos till ett Frö-möte. Kanske alla fina FRÖ -föremål skulle få en presentation som sprids med Papper över hela Nyland. Pappers och Nylands Design Craft har ju samma geografiska spridning. Och ni som projektledare, plus alla 25 ”fröuknar” som har utvecklat och designat massor av nya fina saker fr.o.m. 2004 behöver en exponering. Det var stimulerande att läsa om Papper’s strategi och jag skickar direkt en insändare till Pappers och adressen till hemsidan

Papper är en gratistidning om livsstil och citykultur på svenska. Tidningen riktar sig till unga vuxna.

Papper distribueras på kaféer, i köpcentrum, i skolor och på andra ställen där vår målgrupp rör sig. Från och med september 2006 distribueras Papper i hela Svenskfinland från Lovisa i öster till Karleby i norr. Vi ger ut två upplagor, en för Stor-Helsingfors, Nyland och Åbo samt en egen för Österbotten. Här finns Papper.

1 kommentar:

Clarence Klytzeroff sa...

vad heter den rödhåriga flickan på bilden högst upp på din blogg? kan jag få tag på henne någonstans? hon är sjukt lik en vän till mig, jag måste ta reda på om de är tvillingar! maila gärna till hobejo@gmail.com