tisdag, april 26, 2011

Tiden går - problemen består

240420111422 Hej, jag har inte bloggat svenskt på många månader. Dagen efter Påsken är ett undertag.

Vi åkte fram och åter mellan Uleåborg och Sotkamo med Irja i dag.

Jag talade också med Ylva G. och berörde både gammalt och nytt, men inte gott och ont.

Det är alltid roligt att resa. Some resultat har jag nya idéer om hur man borde blogga och berätta om nytt och gammalt. Bondbloggar presentarades i går.

Sociala medier är ingen nyhet för oss som har varit med i svängarna sedan 2004… eller egentligen långt före detta; då visste vi egentligen ingenting om sociala medier.

I Uleåborg fick Irja och jag goda och dåliga besked om hur tufft det är att bli gammal, äldre, äldst; att bli gamling tandlös och skrangligare ;) Slut med detta! Inga detaljer om livets fåfänga.

 

FÖRETAG MED STORA FRAMTIDSTANKAR

Jag förstår hur svårt det är vara företagare i dessa tider. Fina planer fungerar perfekt i en Powerpoint, men verkligheten är dramatiskt annorlunda.

Jag vet, jag vet, vi har all sett så många försök och misslyckanden. Dessa rader skrivs inte för att råda alla att bli tjänstemän.

Ingen märkvärdi personer tror vad en sakkunnig säger i förväg.

Alla vill – och kasnkes bör  - göra sina egna misstag på egen hand, utan handledning.

Det är lätt att bygga en affärsplan och tro på en rosig global framtid. Verkligheten är mycket mer mångfacetterad och komplicerad.

Mina vänner, den dagen kommer då vi kan reflektera över både gott och ont inom det sociala, allt det fina vi har gjort och erfarit, men vi är långt borta från den dagen just i dag.

Hoppas jag ;) Livet har sin gälla gång.

Inga kommentarer: